31 mars 2011

Se upp för dörrarna, dörrarna stängs (inte)

I gårdagens 18 minuter kunde man läsa att ett tåg i lördags kväll kört med en öppen dörr. Det här ska ju inte kunna hända  naturligtvis. Det är därför vi har alla de extra säkerhetsreglerna, att det är kontroll före avgång och det är till och med så att tåget inte kan rulla iväg. Det säger Johan Wadman, regionansvarig på SJ.

Så antingen har personalen gjort en kontroll men missat en dörr, eller så struntade man i kontrollen. Oroande är det hur som helst när säkerhetsrutiner inte fungerar. Dessutom säger Wadman att tåget inte kan  köra med öppen dörr. Det är bevisligen inte sant. Man undrar ju lite om det finns andra saker som inte kan ske.


Till exempel undrar jag om det är tekniskt omöjligt att låsa dörrarna bara på ena sidan tåget när man står vid en perrong - kan det verkligen vara så svårt? I november förra året räddade jag två damer från att kliva/ramla ut på spåret vid Stockholm Central. Den ena stod verkligen med ena foten på sista trappsteget och den andra i luften typ en meter ovanför spåret när jag kom och vänligt men bestämt hävdade att perrongen var på andra sidan och att det var en mindre bra idé att kliva ner spår 2. Räddaren av lårbenshalsar, at your service.

Varför man väljer att själv öppna dörren på ena sidan tåget, när motsatt dörr (den rätta) redan är vidöppen förstår jag inte. Dessutom, öppnar man en dörr borde man ju kunna förvänta sig att det ska vara en perrong där, man hoppar ju inte ner på spåret på Stockholms Central liksom. Det kan bara förklaras med damernas ålder, synen och hörseln var väl inte på topp. Helt plötsligt förstår man varför ombordpersonalen alltid, upprepade gånger, säger avstigning sker till höger [eller vänster] i tågets färdriktining. Men vore det inte enklare att helt enkelt låsa dörrar som inte ska användas?

2 kommentarer:

  1. Jag kan tala om att Upptåget kan låsas på bara ena sidan i alla fall. Det vet jag, för jag sprang upp på den närmaste perrongen i Upplands Väsby en dag (min buss kom som vanligt in sent så jag hade 1 minuts marginal till tåget), bara för att hjälplöst få stå och knacka på den stängda sidan. Konduktören låste den ena för att kunna koncentrera sig på att kolla av den andra förmodar jag (föredömlig säkerhet, surt för mig).

    SvaraRadera
  2. Hej Bani, och tack för din kommentar! Intressant att veta att Upptåget kan låsa på ena sidan. Det är ju egentligen så det borde vara, så det vore konstigt om inte SJ kunde det på sina tåg... Hoppas du fortsätter följa bloggen!

    Hälsningar,

    Eric

    SvaraRadera