Den så kallade Uppsalapendeln består av ett antal tåg som bara går fram och tillbaka mellan Stockholm och Uppsala med uppehåll i Märsta och Knivsta däremellan. Tågen går en gång i timmen, oftare när det är rusningstid. Restiden är satt till 40 minuter.
Det betyder alltså att ett tåg som går från Stockholm kommer fram till Uppsala 40 minuter senare. Det står inne på Uppsala C i ca 20 minuter innan det avgår mot Stockholm igen. När det har kommit fram till Stockholm står det där i ca 20 minuter innan det går mot Uppsala igen. Och sådär håller det på hela dagen - såvitt jag vet och under förutsättning att tåg och spår funkar. Ganska enkelt, eller hur?
Då är det ju inte så svårt att lista ut att om tåget som går från Stockholm 06:11 saknar en förstaklassvagn, så kommer tåget från Uppsala 07:09 förmodligen också att sakna en förstaklassvagn. Det är ju samma tåg. Tåget som går 08:11 från Stockholm är också samma tåg, liksom 09:09-tåget från Uppsala. Så om man har information om ett och samma tågs sammansättning avseende antal vagnar, eventuell avsaknad av vagnar och fan och hans moster; varför i hela friden kan man inte skicka ett sms om det?! Varför måste man skicka exakt samma sms fyra gånger för vad som i praktiken är samma tåg?
Det är ju inte som att det helt plötsligt dimper ner en förstaklassvagn som SJ kopplar på, och så är ”problemet” löst. Eller? Jag har i alla fall aldrig sett en förstaklassvagn bara stå och vänta på det spår som tåget ska komma in på. Eller suttit på ett tåg och hört meddelandet: "vi blir lite sena, vi ska bara koppla på en förstaklassvagn till".
Jag undrar för övrigt fortfarande vem som bryr sig. Vägrar de med förstaklassbiljett åka med om det inte finns två förstaklassvagnar?
Jag undrar för övrigt fortfarande vem som bryr sig. Vägrar de med förstaklassbiljett åka med om det inte finns två förstaklassvagnar?
Kom igen, mer inlägg i bloggen! Jag är hemma sjuk och behöver förstaklassig underhållning!
SvaraRadera