En av de första personerna som lämnade en kommentar här på bloggen tyckte jag skulle rota lite mer i det här med perrongblåsarmysteriet. För er som inte känner till konceptet perrongblåsning så är frågan i korthet: varför skickar SJ folk till tomma perronger när de vet att tåget är väldigt försenat eller inställt? Det händer oftare än man kan tro. Något liknande hände mig senast imorse.
Jag står och väntar på tåget som skulle ha gått 08:11, ny avgångstid satt till 08:40, spår 3. Det är fem minuter kvar. Plötsligt kommer ett utrop i högtalarna om att ett annat tåg - direkttåget, som bara gör uppehåll på Arlanda - har inkommit till spår 19 B. Det är så långt bort man kan komma om man står på spår 3. Inte 19 A. 19 B. Vi som står där ger oss såklart iväg. Det tar ett par minuter och jag är först upp på rätt perrong. Inte ett tåg i sikte. Vi har blivit perrongblåsta.
Det är bara att ge sig av igen, hela vägen tillbaka till spår 3. Nu är det kanske bara 1 minut kvar till det där 08:11-tågets nya avgångstid. När man kommer dit syns tåget fortfarande inte till. Dubbelblåst.
FOTNOT: mysteriet kvarstår. Kanske stod ett tåg på 19 B som hann åka iväg innan vi kom dit. Men hur i hela friden tänker de att man ska hinna dit på det korta varslet? Utredningen fortlöper.
Intressant utredning. Lycka till!
SvaraRaderaOch tack för vackra bilder. (:
Tack ska du ha Göran! Fortsättning lär följa.
SvaraRaderaen mycket obehaglig dubbelblåsning! (frågan man får som läsare är om det försenade tåget alls kom till slut... något av en cliffhanger). jag känner ändå att din grävande journalistik behöver ta sig bortom perrongen och in i själva kärnan: företaget SJ. vilket påminner mig om dagens (?) inlägg: personalanonsen.
SvaraRaderaJohanna, du har helt rätt i att jag/vi behöver komma till botten med perrongblåsningarna. Jag har dock ingen avsikt att Wallraffa mig in i SJ :) Jag tror att jag väljer en fegare väg och kontaktar kundtjänst nästa gång det händer och frågar varför...
SvaraRadera