"SJ gick med 460 miljoner kronor i vinst efter skatt under förra året." Jag vet hur de lyckades. De sålde papper till rena ockerpriser.
En god vän berättade häromdagen att han hade tappat bort sin utskrivna tågbiljett. Han fick en ny biljett, alltså ett A4-papper med lite bläck, utskriven på SJ:s resebutik. För 100 kronor. Ett papper. Lite bläck. 100 kronor.
Det rimmar ju lite illa med det så kallade "förbättringsprogrammet", där det bland annat står: "Dessutom har vi utbildat stora delar av vår personal, över 2 700 personer, för att du som resenär ska få bättre service". SJ-ekonomerna var tydligen inte med på den utbildningsdagen. Ett papper med lite bläck. 100 kronor. Service? Jo, man tackar.
jag vet inte vad det optimala priset för att trycka ut en ny biljett bör vara, men klart är att det inte är nära noll. priset din vän betalade har två komponenter: delen som utnyttjar eftersom man är desperat och delen som ger incitament att inte glömma biljetten.
SvaraRaderaalla som köar för att få nya biljetter utskrivna tar resurser från sj och förlänger väntetiden för andra resenärer i kön. långa köer->färre och mer missnöjda kunder. och anställer man fler för att minska köerna minskar även lönsamheten.
Hej Anonym, och tack för ditt inlägg!
SvaraRaderaJag har svårt att tänka mig att de långa köerna/väntetiderna på SJ:s kundtjänst beror på att folk strömmar in en masse för att få sina biljetter utskrivna för 100 pix arket.
Jag menar att hjälpa resenärer i nöd är service. Att ta 100 kronor för en så enkel tjänst som att skriva ut en biljett åt någon som i övrigt har gjort allt själv är inte service - det är bara dåligt.
Ponera att du går in i en resebutik för att köpa en resa "från scratch". SJ-personalen ska då ta fram några olika förslag på tåg, kolla eventuella byten, kolla vilka platser som finns lediga, knappa in dina uppgifter och skriva ut biljetten, som man lägger i en sån där liten pappersficka. Sen ska han/hon ta betalt, och ge dig kvittot. Allt det här tar ganska mycket mer resurser i anspråk av SJ, men de tar ju inte 100 kronor extra för det. Då förstår jag inte varför det ska kosta 100 kronor att helt enkelt säga "Hej. Jag bokade min biljett själv, skrev ut min biljett själv men har glömt den hemma. Jag heter NN och ska med tåg XX till Göteborg. Kan du skriva ut min biljett tack?". 20 kronor kanske. 50 till och med, i avskräckande syfte (som du är inne på). Men inte 100. 100 är ocker.
Men det är klart att du inte måste hålla med. Vad jag skriver på min blogg är ju inget annat än mina egna åsikter.
Hoppas du fortsätter läsa bloggen.
Vänligen,
Eric
Jag åkte tåg från Karlstad till Arvika i går. Det var 25 minuter försenat. Eric, you'll never walk alone!
SvaraRaderaSkönt att veta Johan, tack!
SvaraRadera