16 februari 2011

SJ:s sms-tjänst

Upplevelsen av att prenumerera på SJ:s sms-tjänst har varit lite av en berg-och-dalbana. I början fick man en del sms när det redan var för sent. Vid ett tillfälle fick jag sms om ett inställt tåg närmare två timmar efter avgångstiden. Vid det laget hade jag hunnit vänta en halvtimme på nästa avgång (som ändå gick i hyfsad tid), komma fram till Stockholm, ta tunnelbanan hem och slökolla lite på TV. "Jaså, blev det tåget inställt? No shit?".

Sen blev det helt OK ett tag. Man kunde få sms:en hela åtta minuter före avsatt avgångstid. Det höll i sig i ett par veckor. Nu är det sämre igen. Nu får man sms endast om ett fåtal, tillsynes slumpmässigt utvalda, tåg. Andra tåg hör man ingenting om, trots att de är sena eller inställda. Man märker att de är sena eller inställda eftersom man står där på perrongen och väntar på ett tåg som aldrig dyker upp. Men man får alltså inget sms.

I början lämnade även själva innehållet i sms:en en hel del i övrigt att önska. Ett exempel från min Facebook-status den 10 januari i år:

SMS från SJ AB: "På grund av fordonskada framförs följande tåg måndag 10 januari 2011 med sex vagnar istället för ordinarie nio vagnar".

SMS från SJ AB en minut senare: "På grund av fordonskada framförs följande tåg måndag 10 januari 2011 med sex vagnar istället för ordinarie nio vagnar".

För det första: I don't care. Jag anmälde mig till sms-tjänsten för att få veta om tågen är sena eller inställda, inte hur långa de är. För det andra: Om jag brydde mig, skulle jag vilja veta vilka tåg det gällde. Man kan inte säga "följande tåg" och sedan inte säga vilka. För det tredje: Sluta skicka exakt samma sms flera gånger med enminutsintervaller.

Favoriten måste dock vara när de skickade sms om att de hade problem med sms-tjänsten. Det är lite som när personalen ombord meddelar att man har personalbrist och därför inte kan åka. Eller när det står på informationstavlorna att man har problem med informationstavlorna. Allt det här händer faktiskt. Tro mig.

7 kommentarer:

  1. Det är precis sånt här som får en att undra varför? Varför försöker de ens? Det är ju så uppenbart att om de inte ens lyckas med sitt grunduppdrag, dvs få tågen att gå från punkt A till punkt B så lär de knappast lyckas med något så avancerat som en sms-tjänst. Suck.

    SvaraRadera
  2. Gitto, tack för ditt inlägg! I början, när det strulade som mest, tänkte jag precis likadant: varför försöker de ens? Å andra sidan kan jag uppskatta ansträngningen, och de sms:en man får är trots allt mycket bättre nuförtiden - det är mest sms:en man inte får som är jobbiga. Så det finns en hel del kvar att jobba på.

    Och jag förstår fortfarande inte vem som bryr sig om tåget t.ex. saknar en förstaklassvagn, som det kan stå ibland. Vägrar förstaklasspassagerare åka med då?

    Tack igen för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Jo, jag förstår att det är ett bra försök. I stället för bröd får man småkakor liksom. Men då krävs ju att man kan lita på smsen man får, vilket jag inte är säker på att jag skulle våga.

    Jag är evigt tacksam att jag har ett jobb som gör att jag slipper pendla några längre sträckor, men så här vintertid är jag beroende av SL för att ta mig från 7 km (så fort det töat cyklar jag). Hursom, bara det räcker för att man ska vara nära hjärnblödningens rand. Vi bor på landet, SL envisas med att köra stadsbussar som skakar sönder av de dåliga vägarna och kör av vägen i snart sagt varenda kurva så fort det blir halt. Resultatet blir att jag allt som oftast blir rejält försenad. Har jag tur kan jag utnyttja mina kontakter i den lokala hemtjänsten och få skjuts. :)

    Med denna utgjutning ville jag nog mest säga att jag lider med dig och förstår en liten smula. Eller så ville jag bara skriva av mig i fel forum. :)

    SvaraRadera
  4. Haha, tack för dina sympatier :)

    Visst har SL sin beskärda del problem - och jag lider med dig också :) Om du läste inlägget "Som på räls" såg du att jag hänvisade till ett inslag på lokalnyheterna häromdagen. I Luleå har bussarna inga som helst problem i -30. Men i Stockholm blir det kaos så fort det kryper ner lite under nollstrecket. Är inte det märkligt? Ska det vara så svårt att lära av föredömen?

    SvaraRadera
  5. Ja, jag såg det inlägget. Och jag begriper inte heller.

    Hur som, otroligt underhållande blogg. Ser fram emot att läsa mer. <3

    SvaraRadera
  6. Idag fick jag fyra sms på på morgonen som alla gick ut på att "Tåg xxx saknar idag vagn 13." Först undrade jag varför detta var viktig info, men insåg att SJ kanske blivit vidskepliga?

    SvaraRadera
  7. Elisabeth, jag fick också de där sms:en... På det allra första stod det bara "Tåg 808 den 21 feb med avgångstid 07:11 från Stockholm saknar 13". Saknar 13? 13 vad? Sen kom alla andra de andra sms:en på samma tema.

    Jag tänker såhär: om det nu är viktigt för folk att veta att en specifik vagn saknas (personligen bryr jag mig verkligen inte) så kan de väl åtminstone trycka in alla berörda avgångar i ett och samma sms, istället för att skicka 4-5 olika sms. Det är ju samma tåg, så det kan ju inte vara så svårt att veta på förhand vilka avgångar det gäller... Eller så är det som sagt vidskeplighet :)

    SvaraRadera