Det är uppenbart att en vinst på 38 miljoner kronor är för lite och därför har SJ inlett ett besparingsprogram som ska sänka de årliga kostnaderna med 300-400 miljoner kronor under de två närmaste åren. Syftet är, enligt SJ, att öka effektiviteten för att "bättre kunna möta framtida utmaningar och stärka vår konkurrenskraft".
Högt uppsatta källor inom koncernen avslöjar nu för Ett tåg i taget hur det ska gå till. De ska låta personalen ha fler pysseldagar för att komma på kreativa lösningar på problem som annars kan vara dyra att åtgärda med mer traditionella insatser.
Ett förslag som år 2011 belönades med andraplatsen i den prestigefyllda tävlingen "årets medarbetarlösning" var att skriva stolsnumreringen på baksidan av papptallrikar med en spritpenna. "På det här viset slipper vi beställa in fler plaketter i mässing eller plast från dyra och opålitliga underleverantörer när en stolsnumreringsplakett går sönder", sade då en centralt placerad tävlingsarrangör. Idén, vars upphovsman önskar förbli anonym av rädsla för hot och trakasserier från landets stolsnumreringsplakettstillverkare, kallades i en intern promemoria för "ett mycket innovativt grepp som gör att SJ kommer spara in miljontals kronor under 2012".
Mot bakgrund av den lilla vinsten för 2011 kan dock Ett tåg i taget avslöja att SJ har slipat på idén ytterligare. "Varför rita på papptallrikar när det är betydligt billigare att rita på vanliga pappersark?", säger hjärnan bakom justeringen. När det här blir verklighet vill inte källan avslöja, men tillägger: "Vi vill inte chocka kunderna med en total omställning på för kort tid, så de vanliga stolsnumreringsplaketterna finns kvar under en övergångsperiod. Men i slutet av året ska de ha fasats ut till förmån för lappar som är skrivna för hand". Vad nästa steg i denna nyordning blir är ännu inte klart, men arrangörerna är säkra på att kostnaderna för stolsnumreringen kan kapas ytterligare och hoppas på fler spännande bidrag i nästa års tävling. "Många intressanta idéer har varit på tapeten i årets tävling, bland annat att numreringen ska skrivas med kaffesump på botten av våra pappmuggar. Men det tyckte vi verkade vara på gränsen för vad som är acceptabelt för ett högteknologiskt transportbolag i ett av världens mest utvecklade länder".
Lite skrämmande men å andra sidan så är namnet på konferensrummen utskrivna på A4 (undra om det inte är wordart också?). Och nu börjar man hyra ut lokalerna externt med...
SvaraRaderaCF