Jag fick alltså ett sms med en länk till en utvärdering. Överlag var det faktiskt rätt vettiga frågor. Fastnade dock på den här: Skulle du vilja att komfort-information (ex indragen 1a kl- vagn) kan selekteras i tjänsten?
Vet inte varför de inte bara kunde skriva "väljas" istället för "selekteras" men det var inte det som gjorde det svårt. Det var snarare det att man inte kunde utveckla sitt svar, man kunde bara välja ja eller nej.
Jag tillhör ju de som tycker att det är helt irrelevant huruvida det saknas en förstaklassvagn eller inte, så jag vill inte ha den informationen. Faktum är att jag är så trött på sms om indragna förstaklassvagnar att jag tycker de borde vara helt förbjudna. För alla. Så jag vill inte svara ja, man ska kunna välja - förlåt selektera - att få den informationen. Den ska ju inte vara tillåten. Men jag vill inte heller svara nej, man ska inte kunna vä... selektera... informationen, för jag antar att SJ då menar att det betyder att informationen om förstaklassvagnarna blir obligatorisk. Jag vill ju att det ska finnas ett enda svarsalternativ, och att det heter jag vill att information om förstaklassvagnar förbjuds. Brott mot förbudet bör dessutom beläggas med, låt oss säga, att behöva åka med SJ till Pajala och tillbaka två gånger i rad. Inget ont om Pajala, jag har aldrig ens varit där, det var bara det första jag kom att tänka på.
Min aversion mot sms:en om förstaklassvagnarna har vuxit sig så stark att när jag på en senare fråga fick möjlighet att ge ett svar i fritextformat drog till med versaler för emfas.
Svar: Tågnummer är irrelevant, vilken tid tåget skulle ha gått räcker. Indragen förstaklassvagn är irrelevant. Och, framför allt, I VILKEN ÄNDE DEN INDRAGNA FÖRSTAKLASSVAGNEN SKULLE HA SUTTIT ÄR SÅ SJUKT ONÖDIGT FÖR MIG ATT VETA!
För oss som betalar extra för att åka första klass är informationen högst relevant.
SvaraRaderaHej Lars Anders!
SvaraRaderaInlägget är naturligtvis skrivet med glimten i ögat.
Däremot undrar jag... Om du hade tänkt ta ett tåg, säg 07:11, men får sms när du redan är på väg till tåget om att det saknar en förstaklassvagn - struntar du i det tåget då, eller hoppar du på ändå? Och bryr du dig om huruvida förstaklassvagnen sitter i norra eller södra delen av tåget? Eller om tåget helt saknar förstaklassvagnar - väntar du på nästa tåg då?
Det är det här jag inte förstår - väljer folk att avstå från att komma till jobbet i tid för att det kanske saknas en eller två förstaklassvagnar?
Men som sagt, inlägget är inte gravallvarligt - det är klart att de som väljer att åka förstaklass ska kunna få information om deras bekvämlighet påverkas. Bara jag slipper.
Hej Eric!
SvaraRaderaJag tycker att tågnumret är högst relevant. Du anar inte hur mycket förseningar som skapas på grund av extra uppehåll för tåg med en resenär som klivit på fel tåg. Om resenärerna förstod vikten av tågnumret (precis som flight) så skulle vi slippa en del förseningar. Nu händer det visserligen inte så ofta på Uppsalapendeln. Men det vore bra om resenärerna kunde försöka att tänka efter innan de sabbar för alla andra resenärer som kan läsa på biljetter och skyltar.
Mvh
AMW