16 februari 2012

Öppna dörrar

Rätt ofta händer det att man närmar sig Stockholm C men att tåget stannar när det är en liten bit kvar, för att invänta ledigt spår. Då brukar resenärerna genom högtalarutrop uppmanas att inte öppna dörrarna ännu, eftersom tåget inte har kommit fram till plattform. De brukar också vara nogranna med att tala om att avstigning kommer att ske på höger (eller vänster, men oftast höger när det handlar om Stockholm C) sida i tågets färdriktning.

 Varje gång jag hör det här undrar jag: går dörrarna över huvud taget att öppna om lokföraren inte vill att det ska gå? Borde det inte finnas "centrallås" på tågen? Och borde det inte vara rätt enkelt att bestämma vilka dörrar som ska låsas upp, när tåget väl står vid plattformen? Det känns som att den uppenbara lösningen är att ha två knappar; en som låser upp alla dörrar på höger sida och en som låser upp alla dörrar på vänster sida. Eller?

Nåja, jag tror inte att det är så enkelt som det låter för det händer med jämna mellanrum att ett tåg som står inne vid plattformen har dörrarna öppna åt alla håll, alltså även på den sidan där det inte finns någon platform utan bara spår.

Hela problematiken tycker jag är värd att följa upp, jag ska nog skriva till "Lokförar-Peter" och fråga. Om ingen av er, kära läsare, vet svaret? Kan man inte bara låsa dörrarna på den sidan där de inte ska användas?

8 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig försöka nå upp till din stora erfarenhet av SJ och tågen, men finns det inte en viss problematik om det händer något, alla dörrar är låsta och bara lokföraren sitter på knappen?
    Tänker på brandinlägget som var för ett tag sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl nödstopp och nödöppning på alla vagnar/dörrar?

      Radera
    2. Ja, jag tänker precis som Backeman - att det såklart borde finnas nödöppnare. Men det är jag inte hundra på att det gör, det ska jag kolla nästa gång!

      Radera
  2. En gång fick jag plats i vestibulen när jag skulle åka Uppsala C - Stockholm C. Jag satt på sidan bort från perrongen och samma tanke for genom mitt huvud.

    Självklart provade jag och till min förvåning (?) så gick den att öppna. Värt att notera är att tåget stod stilla och hade gjort så i ca 20 minuter.

    Det hade varit intressant att veta när dörrarna låses upp för ibland kan man stå och slita i dörren när tåget står i princip still (rullar extremt långsamt) utan att få någon respons från handtaget. Sedan kommer klicket och man kan öppna dörren.

    Skulle se fram emot en fråga till "Lokförar-Peter" och få lite klarhet i när dörrarna låses/låses upp och vilka regler som finns!

    Hittade för övrigt denna artikel om när dörrarna låses efter start:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3421097

    \\Jens, ex-pendlare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jens!

      Intressant artikel, tack för det! Kul att du faktiskt provade också, det hade jag aldrig vågat - fast jag har tänkt tanken många gånger...

      Jag ska skicka frågan till lokföraren, men under tiden kan jag dela med mig av ett gammalt inlägg här på bloggen - lite på samma tema: http://etttagitaget.blogspot.com/2011/03/se-upp-for-dorrarna-dorrarna-stangs.html

      Allt gott,

      Eric

      Radera
    2. Ah, där ser man. Jo, det vore som sagt intressant att få reda på vad som gäller och hur det funkar.
      I SRs artikel så verkar ju det vara en relativt liten sak, programmera om dörrarna, så det borde ju gå att göra, bara de får "tummen ur".

      Jag har tack och lov lämnat pendlarlivet även om min far fortsätter men det är kul att läsa om huruvida problemen som jag upplevde löses eller kvarstår och om nya uppstår.

      Din blogg finns i min rss-läsare :-)
      \\Jens

      Radera
  3. Lösningen är enkel. Varje dorr bör rustad med en "öga" t ex an fotocell eller sådant så att upplåsning är möjligt bara om perrongen finns bredvid.

    Tågen i Storbritannien behöver nånting likadan eftersom manga perronger är längre än tåget själv.

    http://no2hs2.blogspot.com/2010/04/short-trains-and-long-platforms.html

    http://no2hs2.blogspot.com/2010/11/selective-door-operation.html

    SvaraRadera
  4. Har nu fått svar av "lokförar-Peter" - publiceras i en egen bloggpost!

    /Eric

    SvaraRadera