Tänkte meddela att jag nu har fått svar av Peter i "Fråga lokföraren". Jag frågade alltså dels om dörrarna inte är låsta när tåget inte står vid en perrong (eftersom man ofta uppmanas att inte öppna dörrarna förrän man har kommit fram), dels om man inte bara kan låsa dörrarna på ena sidan av tåget (dvs de dörrar som inte ska användas) när tåget faktiskt står inne vid en perrong. Inlägget den 16 februari i år handlar om just detta och nedan har ni Peters svar på mina frågor.
Hej Eric!
Det är glädjande att du uppskattar mitt lilla bidrag till tidsfördrivet på din resa...
Just Uppsalapendeln, som jag vet att du nyttjar frekvent har dörrföregling på samtliga vagnar. För att vara korrekt så har alla våra vagnar dörrföregling, det är faktiskt några äldre lok som inte har den funktionen. Vi styr alltså dörrföreglingen från loket med ett vred och alla lok som drar Uppsalapendlarna har denna funktion. Vi kan däremot inte bestämma vilken sida av vagnen som ska friläggas utan båda sidor är öppna när vi har släppt dörrföreglingen, därav tilläggsinfo om vilken sida perrongen finns. Dörrföreglingen är tillslagen så länge vi inte står inne vid en perrong så när ni står och väntar på spår så är det inte möjligt att öppna dörren. Det är mycket riktigt det lilla "klicket" som är friläggningen av föreglingen som du hör.
Anledningen till utropet "håll samtliga dörrar [stängda tills vi kommer fram till plattform, bloggförfattarens tillägg]" kan vi nog tillskriva vanans makt. För inte så länge sedan fanns inte dörrföregling på några av våra lokdragna tåg och då var det väldigt viktigt att vi talade om för de resande att tåget inte stod inne vid perrong och att dörrarna ska hållas stängda.
Hur det är med införandet av styrning per sida vet jag inte så där får jag passa, men frågan har lyfts det vet jag.
Är det något ytterligare du funderar över så vet du var du ska vända dig...
Ha det bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar