I ett inlägg för några dagar sedan påstod jag att jag skulle övergå till att pendla med SL och UL, nu när SJ höjde priserna på 10-resorskortet. Jag övervägde det på allvar. Men gjorde det ändå inte till slut. Priset på SJ:s 30-dagarskort förblev nämligen oförändrat så jag slog till med ett sånt istället.
Med mitt nya kort får jag resa obegränsat i 30 dagar. Det enda jag måste göra är att hålla upp det vid kortavläsningsmaskinerna inför varje resa för att "blippa" det. Jag förstår inte varför. Visst, det är ingen stor grej men jag förundras ändå av att det ska behövas. Jag frågade en tågvärd varför jag måste blippa kortet när jag ändå får resa obegränsat med det. Jo, förstår ni, det är tydligen så att tågvärdarnas apparater inte kan läsa av den typen av kort.
När jag för några dagar sedan blippade mitt 10-resorskort fick jag en märklig signal. Jag frågade därför en tågvärd om det hade registrerats. Han scannade av kortet, och visst hade det registrerats. Han kunde dessutom se hur många av mina 10 resor jag hade kvar. Inte nog med det, utan han kunde också se att jag hade ett saldo på tre kronor (från den tiden jag fyllde på kortet med pengar istället för med resor). Men man kan alltså inte se att jag har ett 30-dagarskort.
Hur svårt kan det vara? Det känns som att vilken programmerare som helst skulle kunna fixa det där på en förmiddag. Det enda som behövs är att det står att det är ett 30-dagarskort och vilket datum det köptes (eller går ut). Eventuella programmerare som läser denna blogg får gärna upplysa mig om vari svårigheterna ligger, när tågvärdarnas apparater uppenbarligen klarar att läsa av en massa annan information. Cc:a gärna SJ också, om ni kommer på en lösning. Men tills dess får jag väl fortsätta med blippandet.
PS. 30-dagarskortet sitter på samma fysiska plastkort som det jag hade som 10-resorskort förut. Tydligen ska man kunna byta korttyp själv i de blå maskinerna. När jag försökte gick det inte. Så jag gick in i resebutiken och de gjorde det åt mig. Mot en avgift, naturligtvis.
Ja detta fenomen måste väl SJ vara ensamma om ?
SvaraRaderaAtt sälja ett opersonligt, obegränsat månadskort som är helt ogiligt om man inte blippat det...
Bättre var det innan dom hårda korten då man fick en pappersbiljett.
En annan tankenöt i samma ämne är varför man fortfarande får en pappersbiljett av SJ när man köper deras månadskort och SLs månadskort samtidigt.
Det kan dom inte heller svara på varför.
Men det hoppas jag att dom behåller så man slipper det hårda månadskortet...
Hej Fredrik!
SvaraRaderaI den bästa av världar tycker jag att man ska kunna ha plastkortet, men utan att behöva blippa det. Pappersbiljetten du nämner har ju den fördelen att man slipper blippa men annars tycker jag inte det är så bra. Det är sladdrigt och riskerar att gå sönder väldigt lätt. Det avlånga formatet är också väldigt opraktiskt/icke plånboksanpassat. Man måste liksom använda SJ:s fula, specialdesignade plastficka och det blir ännu en lös grej att hålla reda på i fickorna.
Nåja, vi får väl se vad som händer framöver - om något alls :)
Allt gott,
Eric
Hej!
SvaraRaderaJag heter Marco, är italienare och har hittills bott i Sverige i ett år och ett par månader. Jag pendlar varje dag som dig, fast åt andra hållet. Jag åker SL + UL, något som du funderade på att göra istället för att fortsätta åka SJ. Tja, att åka SL + UL är lika en mardröm som att åka SJ (trots att jag aldrig har åkt SJ, inte ännu...), tro mig, speciellt sedan Upptåget styrs av det danska bolaget DSB, som är väldigt känt för att inte hålla tider, osv. Hur som helst bestämde UL att lita på dem... Jag har SLs Access kort som jag laddar varje 30 dagar med en liknande biljett som SJs och det behövs inte blippa den.
I Italien är tåg riktigt sämre, de är alltid försenade, ofta inställde och går sönder mitt i landet därför att det finns ju inte bra underhåll. Visst är priser lägre än i Sverige men servicen suger bara. Det jag tror, eller jag tycker faktiskt, är att SJ (och UL & SL samtidigt) har tittat på hur tågen (EJ) fungerar i Italien och bestämde sig att satsa på den modellen som vi har därnere. Jag skulle dock inte klaga eftersom att vara pendlare här är lite bättre än i Italien, men resultatet är samma i slutända: man slösar tid, blir arg och är tvungen att stanna kvar senare på kontor.
Jag slutar med detta: det är ju LÖJLIGT att tågbolagen blir ALLTID förvånade när det börjar snöa på vintrar, det är som om de inte visste att vi är i Sverige och så snön är jättevanlig på vintrar...
Låter ju som tågvärden hade fel.
SvaraRaderaÄr det ett sådant här brunt SJ pendlarkort/TIM du har? Visst ska det väl gå att läsa av dem med deras scanner. Eller så är det så tokigt gjort att varje gång de kommer med handscannern så plingar det bara till därför att den känner av ett kort, inte att det är blippat vid blippomaten. Och att de håller minen om det...
Programmeringsmässigt, som utomstående, kan jag inte se vad problemet är.
Jag har lyckats växla mellan 30-dagarsperiod och 10-resor för några år sen (när jag åkte med SJ) i automaten.
Att man får ut ett papperskvitto kan ju vara bra för deklarationen och reseavdraget så det går att styrka. Har för mig jag läste på deras (eller UL) hemsida att något sådant kan de inte hjälpa till med i efterhand, då informationen om det raderas (tack och lov).
Varför SJ ö.h.t. vill att man ska blippa sina obegränsade kort är nog också av marknadssjäl och underlag till andra strategiska beslut.
"Hur många resor gör månadspendlarna?"
"Hur många pendlar är det på just den där avgången?"
Hej Marco!
SvaraRaderaIntressant att höra lite om hur det (inte) funkar i Italien. Jag har också förstått att SL+UL inte är felfritt heller och det var väl en del av andledningen till att jag valde att stanna kvar hos SJ trots allt. Den omedelbara känslan när jag skrev inlägget var bara att jag har blivit blåst så många gånger av SJ att jag inte vill ge dem en krona till och att jag var beredd att göra vad som helst för att inte behöva göra det.
Du har såklart en poäng i att allt är relativt, det är möjligt att SJ funkar bättre än den italienska motsvarigheten men jag tycker ändå att man har rätt att gnälla när man - som betalande kund - inte tycker att saker funkar.
Håller för övrigt med om att det är märkligt hur förvånad man blir på t.ex. Trafikverket när det snöar varje år :)
Allt gott!
Eric
Hej Anonym!
SvaraRaderaJa, det är ett brunt SJ/TiM-kot jag har. Det kanske var otydligt men det jag menade var att det är märkligt att man måste blippa kortet för att tågvärden ska kunna scanna av det (när man har ett 30-dagarskort).
Du har säkert en poäng i att det kan finnas statistik-skäl bakom blipptvånget, men lösningen kanske kunde vara att kortet blippas av tågvärden statistiken samlas in när tågvärden blippar - även om det inte är varje gång de gör det...
Jag har inga synpunkter på att man får ett kvitto - det ska man ju ha när man har köpt något för över 2000 kronor... Däremot är jag inte mycket för biljetten som är på en sladdrig liten papperslapp, som man får om man köper SL+SJ kombinationsbiljett. Det finns ju inget som hindrar att man har själva biljetten på ett plastkort och kvittot som en vanlig pappersbit.
Tack för din kommentar, hoppas du fortsätter följa bloggen!
/Eric
Hej Eric!
SvaraRaderaHuvudproblemet ligger ju i UL nu, när de samarbetade med SJ, believe me or not, var de mycket bättre! Det är inte roligt alls att varje dag be att komma fram i Upplands Väsby för att kunna hoppa på SLs pendeltåg (ett par minuter försening = 15 minuter väntan, därför att pendeltåget inte väntar, aldrig...).
Å andra sidan är pendeltåget nästan alltid försenat, men det pratas bara om ett par minuter i ett 3 minuters intervall, jobbigt på kvällarna när man får vänta 30 minuter på nästa Upptåget, som i sin tur kan visst vara försenat, osv osv...
Visst blir man, som betalande kund som du sa, så jättearg och förbannad, speciellt när flera Upptåget är inställde/försenade (och inga ersättningsbussar), men UL visste ju att DSB är inte pålitligt alls. Man måste vara väldigt smart för att fatta såna beslut...