Det finns inga ord för att beskriva hur mycket jag hatar det och hur förbannad jag blir när jag tänker på det. Jag talar om företaget som konstant hamnar nära botten när i Svenskt Kvalitetsindex gör sina kundnöjdhetsmätningar. Jag talar om SJ.
Idag har de gjort det igen - höjt priserna. I smyg. Ingen information någonstans. Inte på hemsidan. Inte på perronger. Inte ombord. Jag frågade båda nötterna till tågvärdar på tåget hem om de visste något om prishöjningarna. Nöt A hade ingen aning och trodde att jag snackade om SL:s prishöjningar. Nej, jag talar om prishöjningarna som din egen arbetsgivare genomför. Nöt B sa att han hade skummat något om det på intranätet, men visste inte så mycket mer. Det är mycket möjligt att SJ har meddelat sina anställda att det kommer en prishöjning, förmodligen ett meddelande i stil med: imorgon måste alla tågvärdar ha hjälm till sin uniform. Vi har höjt priserna rätt rejält och det kan bli upplopp bland resenärerna. Men sin fula vana trogen skiter SJ högaktligen i att informera sina kunder om sådant som är relevant för resandet, som till exempel att de höjer priserna. Samtidigt fortsätter sms:en att rulla in. Inställda tåg. Försenade tåg. Tåg med fel vagnsammansättning. Vad fan är det jag betalar för egentligen?
Hur mycket höjs priserna då? Ja, SJ:s brist på information genomsyrar liksom alla aspekter av företaget. På webben går det inte att ta reda på några priser över huvud taget om man inte köper enskilda resor. Vad ett pendlarkort kostar framgår liksom inte någonstans. Alternativet är att gå in i en resebutik. Som pendlare gör man väldigt sällan det, man fyller på sitt kort i automaterna som finns på stationerna istället. Imorgon ska jag dock för er skull, kära läsare, försöka överkomma mina kräkreflexer och ta mig in i en av SJ:s resebutiker och fråga. Förutsatt att de vet, förstås.
Så här mycket kan jag dock avslöja redan nu. Ett klippkort om 10 resor, kostade fram till igår 514 kronor. Nöt B, här ovan, mumlade något om en generell prishöjning på 3 procent - trodde han. Några minuter tidigare hade jag fyllt på mitt kort - och nästan svimmat - så jag hade ju facit. Eh, testa att lägga en tvåa framför den siffran så träffar du mitt i prick kompis. Vi snackar alltså 23 procent. Inte tre. 23.
Hur SJ har mage att höja priserna så mycket, trots två katastrofala år i rad ur kundperspektiv och två framgångsrika år ur vinstmaximeringsperspektiv övergår mitt förstånd. Varför ska jag betala, och inte bara det utan betala mer, för något som i allt väsentligt fungerar under all kritik - för att inte säga knappt fungerar över huvud taget? Det är så ruttet, så uselt av dem att jag måste göra något. Måste jag flytta till Uppsala? Det vill jag inte, jag gillar Stockholm bättre. Måste jag börja jobba i Stockholm? Kanske. Måste jag sluta åka med SJ fram tills dess? Definitivt. Så fort jag har använt upp de nio resorna jag har kvar på mitt klippkort övergår jag till att pendla med SL och Upptåget. Om det inte visar sig att SJ har ett fantastiskt bra erbjudande på sina vanliga månadskort förstås, men det tvivlar jag på.
Märkte också prishöjningen fån 68 till 75 för en enkelresa för oss studenter. När jag började plugga var priset 39 kronor och det var det i kanske ett par år. Så på runt fem år har priset nästan fördubblats. Och det här: http://www.unt.se/uppsala/ingen-forvarning-nar-sj-hojde-priset-1445361.aspx kan innehålla världens sämsta förklaring.
SvaraRaderaJa, jag minns också den gamla goda tiden... Har egentligen ganska många tankar kring det här - så jag gör ett nytt inlägg istället för att skriva ett superlångt svar här...
SvaraRaderaAllt gott!
Eric
Jag åker på ett pendlarkort för studenter, tio resor. Det har gått från 485 kr till 600 kr!! Eftersom jag kommit försent till skolan de senaste tre dagarna på grund av att tågen varit sena så blev jag så jäkla förbannad!
SvaraRaderaJag frågade konduktören om de höjt och varför, han tittade på mig med en spelad förvånad blick. "Jasså, det visste jag inte" "Det var ju inte bra"
Det minsta man kan begära av fegisarna är väl att personalen vet om det och har en förklaring. Frustrerande!
/Josefina
Hej Josefina!
SvaraRaderaJag håller med, det känns svårt att se sina pengar försvinna i ett svart hål. Förseningarna lär fortsätta och servicen inte bli nämnvärt bättre - så vad är det vi betalar för egentligen?
Man förväntar sig ju att man ska få något för pengarna, men hittills har saker sällan blivit bättre fast vi konsumenter betalar mer.
Samtidigt ska man komma ihåg att SJ har ett avkastningskrav på sig från politiskt håll. Och politikerna tycker jag har varit märkligt frånvarande...
Allt gott,
Eric
Hittade det här inlägget när jag nyss sökte på "Har SJ höjt priserna?" - eftersom jag senast fick betala 119 kronor istället för 107 för enkelbiljett till sthlm från enköping - trodde det var en engångsföreteelse men upptäckte att det blev samma sak nu. 1:a september sa du? Ja det verkar ju stämma... har inte heller sett eller hört någonstans om denna höjning. Tyckte det var dyrt även innan, eftersom man kan åka sthlm - uppsala för ca 70 spänn som vuxen och det är lika långt... : / 120 jävla spänn! Det här med distansförhållande börjar bli jävligt dyrt....
SvaraRaderaHej Ida!
SvaraRaderaHade ingen aning om att det var så dyrt till/från Enköping - det var verkligen saftigt... En enkelbiljett Sthlm/Uppsala kostar numer 80 kronor men det är ju ingenting jämfört med dina 120!
Jag hade också ett distansförhållande (Uppsala/Stockholm) men det var på den gamla goda tiden när en enkelbiljett kostade 39 kronor för studenter. Förhoppningsvis är ert förhållande starkare än vad SJ är dåliga!
Allt gott,
Eric