I lördags var det "Studieförbundens dag" i Uppsala. Det var också "Kulturnatten". Det var mycket folk på stan - oklart om de var där mest för det ena eller det andra.
Precis innan tåget rullar in i Uppsala kommer ett utrop i högatalarsystemet. Jaaa, då rullar vi strax in i Uppsala... Och så kan jag meddela att man dagen till ära kan köpa två biljetter till priset av en om man går in på SJ:s resebutik mellan 10 och 14.
Jaha, det var ju intressant. Nu har ju jag pendlarkort, men om jag hade velat köpa en enkelresa till Uppsala hade jag kanske velat ha den informationen innan jag köpte biljetten. Inte precis innan jag kommer fram. Och med tanke på prishöjningarna som genomfördes helt nyligen trodde jag att den nya policyn var åk en - betala för två.
Kanske var det här utspelet ett försök att lägga lite plåster på såren, för SJ:s ursäkter för den uteblivna informationen om prishöjningarna har varit ett skämt. Några av de bästa listas här nedan, lite fritt översatta.
Vi trodde inte att folk skulle bli så upprörda - det rör sig bara om en generell höjning på tre procent. Ärligt talat, går folk på det där? För personligen så bryr jag mig inte vad ni höjer priset med i snitt. Det är för mig helt irrelevant vad det kostar att pendla i Västernorrland. Däremot bryr mig om vad det kostar att pendla mellan Stockholm och Uppsala - och där är det inga tre procent, utan 23.
Vi visste inte att det fanns en efterfrågan på sådan information. Testa att läsa tidningen från förra gången ni höjde priserna.
Vi brukar inte informera om generella prisjusteringar, vilket företag gör det? Tja... SL, för att ta ett exempel från er egen bransch. Säga vad man vill om att SL höjer priserna men det fanns åtminstonne information, både på deras hemsida och genom att pressmeddelande skickades ut.
Bara för att nämna några exempel. Det roliga är att inte ens när SJ har information som kan vara gynsam för dem att sprida - till exempel nu när de hade ett erbjudande som faktiskt kunde verka lockande för folk - kan de sprida den på ett vettigt sätt. Att vara informationschef på SJ måste vara världens svåraste jobb.
Fotnot: generella prisjusteringar betyder på SJ-språk prishöjningar. Jag har aldrig varit med om att en justering har gått nedåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar