26 april 2012

Ett steg fram, två steg bak

Jag blir så jävla förbannad på SJ:s idioti. Igår köpte jag en kombinationsbiljett, så jag får åka med SJ och med SL. Tidigare har man till detta ändamål haft ett sladdrig kvitto och en kartongbit, som jag också har beklagat mig över i tidigare inlägg. Numer ska man ha dels sitt vanliga pendlarkort till SJ-sträckan och så ett SL-accesskort till lokaltrafiken. Trodde jag.

Jag var rätt nöjd med den här nyheten - två plastkort är bättre än två pappersbitar. Visst, jag har ju sett framför mig att man ska kunna ha ett enda kort men så långt har tydligen ingen på SJ/SL tänkt. Hur som helst, jag tyckte det var ett steg i rätt riktning.

Sen upptäckte jag att accesskortet funkar fint i tunnelbanan, men inte alls på bussarna. Nä, på bussarna ska man tydligen visa upp kvittot som man fick när man laddade på sina två plastkort. Det fick jag gå in på SL-center och ta reda på. Sa jag förresten hur jävla korkat det här är? Det är jäääävligt korkat.

Så nu har jag två plastkort och ett kvitto att hålla reda på under mina dagliga resor till och från jobbet. Dvs en sak mer än vad det var tidigare. Förklaringen? SJ har bestämt att accesskortet bara ska funka som "spärröppnare" hos SL och att det inte är ett färdbevis. Färdbeviset är själva kvittot. Visst kan jag slopa accesskortet och bara visa kvittot även i tunnelbanan, då får jag ju bara två saker att hålla reda på. Men jag vill ju inte stå i kö till kuren med spärrvakten varje gång jag ska åka tunnelbana liksom, klart jag väljer att gå i spärrarna om jag kan.

Men även om man köper den i idén om att accesskortet bara är en spärröppnare och att man ska kunna uppvisa kvittot vid anmodan - varför kan inte accesskortet öppna den "virtuella spärren" på bussen och att man på motsvarande sätt väntas kunna visa upp kvittot om någon frågar? Men till och med det är ju onödigt egentligen, för seriöst - hur svårt kan det vara att programmera ett kort som visar att man har betalat X antal kronor för att resa obehindrat med SJ en viss sträcka och med SL under 30 dagar?

Man ska ge dem att de aldrig har påstått annat än att accesskortet är en spärröppnare. De skriver till och med i broschyren jag fick att det är en spärröppnare för "tunnelbana och pendeltåg". De nämner inte ens bussarna, som att bussarna inte ingår i Storstockholms Lokaltrafik liksom.

Med all denna nyvunna kunskap om hur det funkar gick jag upp till SJ-loungen. Jag hade ändå lite tid att döda. Jag frågade mannen som satt där varför spärröppnaren inte bara kan funka på bussen. Han visste inte att det var så. Jag förklarade hela grejen, och sa att jag gärna ville veta varför det inte gick att bara ha acceskortet som färdbevis (inklusive på bussen). Han visste inte - såklart, jag hade ju precis fått förklara allting för honom - men ringde ett samtal.

En bit in i samtalet sa han jaja, man ska visa upp kvittot? Och så tittade han lite menande mot mig. Och det funkar inte med accesskortet på bussen, nähänej... Det här visste jag ju redan som sagt - jag hade ju precis talat om för honom hur det funkar. Så jag sa, ganska högt, jag vet det - min fråga är VARFÖR inte? Han hörde mig, jag vet att han hörde mig. Ställde han frågan varför till sin kollega? Nej. Han avslutade samtalet och vände sig till mig. Och förklarade att man måste visa upp kvittot. Jag vet redan det, min fråga var VARFÖR den så kallade spärröppnaren inte bara kan blippa grönt även på bussen? Jag medger att jag redan här var en smula irriterad, han tycktes ju inte lyssna på mig över huvud taget. Ja, nej, jag fick tyvärr inget svar på det. Klart du inte får svar när du inte ens ställer frågan din jävla imbecill, tänker jag. Han fortsätter, men det är så det ska vara. Och så ler han det där fejkleendet som man ibland möts av när någon som jobbar i servicebranschen måste le fast de tycker en kund är jobbig. Ni vet nog vad jag menar.

Jag blev så fruktansvärt provocerad. Höjde rösten lite. Han gick in i defense-mode och vad jag än sa eller frågade hädanefter bemöttes med ett tyvärr, det är bara så det är eller kort och gott bara tyvärr. Och så det där fejkleendet. Inte undra på att SJ konstant hamnar i botten i kundnöjdhetsundersökningar - de är så sjuuukt dåliga på information och känslan för service tycks vara obefintlig. Jag gick upp med en fråga, som han varken kunde svara på själv eller ansträngde sig särskilt hårt för att ta reda på svaret för. Inget jag ska göra mitt bästa för att föra frågan vidare till min chef, så kanske vi kan höra av oss?. Ingenting sånt - bara ett det är så det ska vara. Poängen är ju att jag som betalande kund inte alls tycker att det är så det ska vara - försök fatta hur jävla korkat det är! Jag har tre olika typer av biljetter/färdbevis/spärröppnare för att åka med två olika trafikföretag. I mina öron låter det som minst en biljettyp/färdbevis/spärröppnare för mycket. Eller? Fortfarande irriterad gick jag därifrån och hoppade på nästa tåg. Det här får bli ett blogginlägg, tänkte jag.

Jo, just det - anledningen till att jag hade tid att tjafsa med idioten uppe på loungen? Mitt tåg var inställt.

12 kommentarer:

  1. Någon information om att man ska ha kvittot hittar jag inte på SL:s webbplats. Om SL Access beskrivs kortet som det enda man behöver:
    https://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Sa-funkar-SL-Access/

    SvaraRadera
  2. Hej Emil!

    Grejen är att jag har köpt kombinationsbiljetten av SJ, det är de som utfärdar biljettypen. Och de, SJ alltså, har bestämt att accesskortet endast ska funka som spärröppnare och inte som färdbevis - när det används som en del av kombinationsbiljetten alltså.

    Så, när du köper kortet av SL gissar jag att det är utfärdat som ett färdbevis (och inget kvitto behövs) men när kortet är en del av SJ:s kombinationsbiljett så funkar det endast som "spärröppnare" och du måste ha ett separat färdbevis.

    Fortfarande jätteknäppt, men så är det - om jag inte har missförstått något...

    Allt gott,

    Eric

    SvaraRadera
  3. Hej Eric!
    Tack för ditt inlägg i frågan om gemensamma färdbevis på kontaktlösa kort. Som TiM-koordinator är jag den förste att beklaga att informationen som finns på www.tim.se/access inte nått ut till alla medarbetare inom SJ.

    Både vi som jobbar inom kollektivtrafiken och alla som reser (ofta) med oss behöver - som du själv skriver i annat inlägg - tyvärr ha en god portion tålamod. Bland annat gällande frågor som denna.

    Redan i TiM-tidningen 1/2003: http://www.tim.se/tidningen omskrevs TiM kombi-biljetten som papperskvitto som "en tillfällig lösning i väntan på att samtliga länstrafikbolag i Mälardalen har infört systemet med kontaktlösa resekort."

    I slutet av februari lanserades SL Spärröppnare för laddning i SJ Regional-automaten. Att ladda SLs, eller något annat länsbolags färdbevis på SJs kort är tyvärr inte möjligt, eftersom de olika biljettsystemen använder samma del av kortet för att lagra info om periodladdningens giltighet.

    Idag består TiM kombi alltså av SJ Regional-kortet, pappersbiljetten för TiM Lokaltrafiktillägg, samt ett tillval i form av SL Spärröppnare på SL Access-kort. Läs gärna fler resenärers synpunkter i detta ärende på: http://kundo.se/org/trafik-i-malardalen/sok/?q=sl+access

    De närmaste åren lanserar TiM-bolagen UL, VL och Länstrafiken Örebro nya biljettsystem med plastkort som färdbevis: http://bims.dalatrafik.se - dessvärre kommer inte heller dessa färdbevis kunna laddas på SJ Regional-kortet.

    Alternativen som vi inom TiM har är alltså att:
    - Fortsätta med lokaltrafiktillägget som pappersbiljett.
    - Erbjuda laddning av (minst) tre olika kort i samma automat.
    - Slopa kombirabatten och hänvisa till separata köp av respektive bolags kort.

    Min personliga gissning är att det är först när våra (smarta) mobiltelefoner är tillräckligt smarta för att kunna hantera resekort laddade på SIM-kortet, som vi kommer kunna erbjuda det som "branschen" drömmer om på: http://www.resekortet.se

    Välkommen att kontakta mig med konstruktiva synpunkter på: klas (a) tim.se

    Vänliga hälsningar:

    Klas Bringert
    TiM-koordinator, SJ Regional

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Klas!

      Tack för ditt inlägg - kul att TiM har hittat hit!

      Först - begreppet "tillfällig lösning" är ju så klart relativt men personligen tycker jag att nio år är ganska otillfälligt, så det är ju ett intressant val av formulering... Jag gissar att man hade en föraning om att det inte skulle gå på en natt i alla fall?

      Sedan - jag medger att jag själv har noll kunskap om programmering men jag har fortfarande svårt att se att problemet skulle vara lika olösbart som P=NP?

      Kan man inte börja använda olika delar av kortet om problemet är att "de olika biljettsystemen använder samma del av kortet för att lagra info om periodladdningens giltighet"? Eller - när ni introducerade de nya, snygga TiM-korten för inte så länge sen - kunde ni inte ha valt en korttyp som inte använder "samma del av kortet" som SL? Kan man överväga att byta biljettsystem, så att man har samma som SL? Kan man göra sina upphandlingar i samråd med de olika lokala aktörerna?

      Annars så har ju era automater uppenbarligen den funktionaliteten att de kan få SL-accesskorten att öppna spärrarna i tunnelbanesystemet, när man har erlagt en viss avgift. Min spärröppnare öppnade nämligen inga spärrar förän jag hade köpt min kombibiljett och "laddat" spärröppnaren. När jag hade köpt min kombibiljett (och "laddat" spärröppnaren) så kunde den helt plötsligt öppna spärrarna. Jag utgår från att den kommer sluta öppna spärrarna efter en månad, när kombibiljetten upphör att gälla. Borde man då inte kunna anta att en fungerande spärröppnare tyder på att man har erlagt en avgift? Jag vet att ett sånt policybeslut i så fall ligger på SL:s bord, men ni borde ju ändå kunna föra en viss talan i era föhandlingar med SL om de här sakerna. Eller?

      För det tredje är min fråga om spärröpnnaren på bussar fortfarande obesvarad. Om spärröppnaren kan öppna spärrarna i tunnelbanesystemet, varför kan den inte få bussarnas kortavläsare att blippa grönt?

      Vet inte om du ser mina funderingar här, så jag mailar dem till dig på angiven e-post också...

      Allt gott,

      Eric

      Radera
  4. Förstår dig Eric, är så irriterande att behöva hålla på med flera kort. Själv behöver jag numera bara SL-kortet. Men det krävs också RFID-kort att komma in på jobbet. Turligt nog kunde jag lägga in mitt SL-kort i det systemet så jag nu kan blippa samma kort på buss+pendeltåg+tunnelbana+arbete på morgonen.
    - CF

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Som kort svar på ovanstående kan jag bara meddela att SLs medarbetare i allra högsta grad är delaktiga i vårt fortsatta utvecklingsarbete kring TiM-biljetterna och att NFC-tekniken inom ett par år troligen kommer göra systemen mer kompatiibla med varandra...

    Visionen om ett gemensamt resekort kan delvis sägas ha havererat pga. att samma RFID-nr (till skillnad mot på CFs jobb) inte kunnat användas i de olika systemen.

    SvaraRadera
  6. När jag åkte Upptåget och Pendeltåg fick jag använda bara ett kort, dvs SL:s Accesskort. Konstigt nog, eller?

    SvaraRadera
  7. Hej alla!
    Se nedan angående SL Spärröppnare på bussen. Läs mer på: www.tim.se/access

    - Från och med början av juni 2012 ger spärröppnaren också grönt ljus vid resa med SL-buss. Färdbeviset utgörs dock fortfarande av pappersbiljetten.

    - Spara alltid pappersbiljetten - utan den har du inget giltigt färdbevis och riskerar att få betala kontrollavgift vid en biljettkontroll!

    Trevlig resa!

    SvaraRadera
  8. Hej Klas!

    Tack för info! Trevligt att det funkar nu :)

    Allt gott,

    Eric


    Ps. Får man fråga hur det här beslutet kom till? Är det många som har lyft den här frågan hos er, är det SL som har fått klagomål eller något annat som har gjort att det helt plötsligt kom till stånd? Har blogginlägget ovan spelat någon som helst roll? Bara nyfiken på vilka påverkanskanaler som finns...

    SvaraRadera
  9. Hej Eric!
    Härligt att du uppskattar nyheten.

    Bakom beslutet ligger en samlad bild utifrån kundsynpunkter till både SL, SJ och TiM i olika kanaler. Utmaningen som kvarstår är att nå ut med budskapet att papperskvittot fortfarande utgör färdbeviset, även för SL-delen...

    SvaraRadera
  10. Hej igen!

    Nja, utmaningen som kvarstår tycker jag är att ha EN biljettyp (typ plastkort) som funkar både som färdbevis och som spärröppnare. På både SJ och SL. Det KAN inte vara så svårt.

    Klart ni måste informera folk om att de måste ha färdbevis, men det kan ju knappast betraktas som det överordnade målet som kvarstår. Målet måste ju vara att komma bort från ett system där man som kund ska hålla reda på en massa olika papperslappar och plastkort. Fixar ni det där, så att man kan ha ETT kort, så kommer ju folk oftare ha sitt färdbevis med sig dessutom, liksom automatiskt...

    Får hoppas att vi ser en sådan lösning under min livstid :)

    Allt gott,

    E.

    SvaraRadera
  11. OK, uttryckte mig slarvigt - utmaningen på kort sikt, dvs. här och nu - är att inte lura kunder att slänga pappersbiljetten!

    På något längre sikt strävar vi såklart efter enklare lösningar för (elektronisk) distribution av alla TiM-bolags biljetter...

    SvaraRadera