Sex minuter innan avgång får man ett sms:
[Tåget] från Stockholm C mot Uppsala kommer att gå via Arlanda (och ej via Märsta) pga ett signalfel. Mvh SJ.
OK, det var ju i och för sig bra för folk att veta om de hade tänkt åka till Märsta. Och för folk som eventuellt tänkte passa på att åka med till Arlanda. Det lustiga är sms:et som kom en halvtimme senare, dvs tio minuter innan det borde ha varit framme i Uppsala:
[...] tåget kommer nu att gå rätt väg, via Märsta (och ej via Arlanda) då signalfelet är åtgärdat. Mvh SJ.
Först ska man till Märsta. Sen ska man inte till Märsta, utan till Arlanda. Sen ska man inte till Arlanda, utan till Märsta. Men det får resenärerna veta det först när tåget har passerat både Märsta och Arlanda.
Hur man än vrider och vänder på det blev alla blåsta, både de som skulle till Märsta med skippade tåget på grund av det första sms:et och de som trodde att de kunde åka med till Arlanda men som fick åka förbi Märsta istället.
Sen kan man ju i och för sig fundera på formuleringen tåget kommer nu att gå... Det antyder ju att det inte alls är för sent hoppa på eller av (beroende på vart man ska). Men det sms:et kom ju nästan en halvtimme efter utsatt avgångstid. Var det försenat? Vet inte - det fick man inget sms om.
Fotnot: det kan ju ha varit mobilnätet som var segt imorse och som gjorde att det andra sms:et kom så sent... Men jag orkar inte starta en till blogg om mobilnätet, så det får bli SJ som får skulden den här gången också.
Jag har flertalet gånger fått grovt försenade och ibland helt felaktiga sms från deras tjänst. Tur nog så förlitar jag mig inte på den speciellt mycket.
SvaraRadera