26 oktober 2011

SJ rättar

Igår fick jag följande sms klockan sex på morgonen:

Tåg 808 den 25 oktober med avgångstid 07:11 från Stockholm saknar den södra förstaklassvagnen.

Jag har skrivit om den här typen av sms förut och undrar fortfarande vem som bryr sig? Finns det folk som avstår från att ta just det tåget för att en av två förstaklassvagnar saknas? Det måste det ju göra – annars skulle väl inte SJ hålla på sådär?

Nåja, sms om saknade förstaklassvagnar är i sig inget nytt – jag får dem hela tiden. Det som var nytt, däremot, var sms:et jag fick 43 minuter senare:

Rättelse av tidigare sms: Det är den norra [min fetmarkering] förstaklassvagnen som saknas på tåg 808 med avgångstid klockan 07:11 från Stockholm. Mvh SJ AB

Det här belyser ju problematikens verkliga komplexitet. Inte bara ska folk ta ställning till om de vill åka med eller inte baserat på att en förstaklassvagn saknas, de ska dessutom fundera på om de kan tänka sig att åka till jobbet i den norra eller den södra delen av samma tåg.

Själv föredrar jag husdjurskupén och oftast finns det bara en sådan. Så jag behöver sällan reflektera över nord/syd-grejen – jag följer efter hundarna. Men det var ju ändå intressant att inse att avsaknaden av förstaklassvagnar har fler dimensioner än en. Tack för det SJ.

4 kommentarer:

  1. Haha, alltid roligt att läsa om Eric vs. SJ. För övrigt blev min chef runtslussad av SJ hela natten utan vettig information efter att något kabelfel på tåget från Göteborg. Några timmar tidigare fastnade mitt tåg bakom ett annat som sniglade sig fram efter en krock med en älg... Det var i alla fall roligt att förklara för den utländske affärsmannen bredvid mig vad förseningen berodde på: "The train in front of us has collided with an elk. Happens all the time."

    SvaraRadera
  2. Bra att Eric är tillbaka med lite mer rant om SJ.
    Själv har jag ju inte SJ så jag har inte SMS-tjänsten men den verkar ju verkligen inte värd alls. Åker ju upptåget och där vet man ju att standard är att 7:43-tåget avgår sent än i tid.

    Ja älg- och renproblematiken. Varför måste de stanna när de kört på en sådan? Ska nog maila "fråga lokföraren" om det.
    Tågen borde ju klara av det, strunt samma i om fronten på tåget är fylld med blod och det sitter en älgskalle där, trevligt att komma i tid istället :) Liksom älgen återuppstår ju inte bara för att man ska krångla.

    SvaraRadera
  3. Hej CF!

    Jag frågade faktiskt lokföraren om det här med älgar, fast ur ett lite annat perspektiv. Min fråga gällde egentligen de "nya" dubbeldäckarna och alla problem som kan förknippas med just den vagnstypen. Tydligen är de mer känsliga för just viltolyckor än den gamla hederliga vagnstypen och så här pratade vi kring just den saken...

    Jag skrev:

    "2) Jag utgår från att SJ väger för och nackdelar när man köper in nya vagnar - vad talade för dubbeldäckarna? Tänkte man över huvud taget på att tågen borde vara bekväma? Och tog man inte hänsyn till förekomsten av viltolyckor?"

    Och fick till svar:

    "Tåget är byggt i Frankrike och där är förekomsten av vilt inte lika stor som här, därav konstruktionen. Det är så numer att köpa tåg är som att köpa bil. X2000 specialbyggdes för SJ:s räkning helt efter våra önskemål. Den möjligheten finns inte längre utan i dag köper man ett färdigt tåg "what you see is what you get" förhoppningsvis.... Det finns heller inga svenska tågtillverkare och det kan vara en anledning till att viltfrågan inte ses som ett stort problem. I Frankrike , Tyskland och Italien där många tåg byggs finns knappast behovet av älgskydd. Observera att detta är helt egna funderingar..."

    Allt gott!

    Eric.

    SvaraRadera
  4. Och i Italien så köper vi felaktiga tåg som Spanien, Frankrike och Tyskland klokt avslog...

    SvaraRadera