28 juni 2011

Fem minuter tidigare

I ett par veckor framöver tidigareläggs alla norrgående tåg med fem minuter på grund av banarbeten. Banarbeten är bra, ni ska veta att de behövs. Däremot har informationen om att tågen numer avgår fem minuter tidigare - som vanligt - varit under all kritik.

Igår hade jag tur. En god vän som skulle ta ett tidigare tåg än mig ringde och tipsade om att vara på plats fem minuter tidigare än vanligt. Han själv, däremot, fick lära sig den hårda vägen. Han kom till Stockholm C några minuter innan avgångstiden (trodde han) bara för att få veta att tåget hade gått. Och så blev det en halvtimmes väntan på nästa tåg.

Smått förundrad över den totala avsaknaden av information begav jag mig iväg till centralen. Visst står den nya avgångstiden på informationstavlorna men vi som pendlar kan ju tiderna utan och innan och dyker ofta upp bara någon minut innan tåget ska gå. Och ska det ske någon förändring så förväntar man sig ju någon slags informationskampanj.

OK, jag ska vara rättvis - informationen kom. I det här fallet kom den i två led. Först ombord på tåget, när det redan hade lämnat Stockholm (fem minuter för tidigt alltså). Lite som i förbigående kommer utropet: ...och som ni märkte avgick vi lite tidigare än vanligt och det gör alla norrgående tåg fram till den 17 juli på grund av banarbeten... Jo tack, vi som var ombord när det hände märkte att ni avgick tidigare. Och det märker nog ett par hundra människor till om några minuter när de kommer upp till perrongen och det inte står något tåg där. Och de får inte bara en halvtimmes väntan på nästa avgång - de får vänta i en timme - eftersom morgonrusningen anses vara över när 09:06-tåget har gått (säga vad man vill om det). Jag kan inte låta bli att undra hur många människor som missade sitt tänkta tåg för att det avgick tidigare än vanligt, helt utan någon förhandsinformation från SJ:s sida.

Just det, det var ju ett andra led i informationen också... Det var det sms som kom 11:52, med ungefär samma innehåll som utropet ombord. Det är ju jättebra att det kommer ett sådant sms, men för väldigt många människor är ju skadan redan skedd. Hade det varit omöjligt att skicka det sms:et i fredags? Eller i lördags? Varför inte i söndags? Ja, SJ hade till och med kunnat skicka det tidigt samma morgon och det hade besparat ganska många människor ganska mycket frustration. Vad är det som är så svårt? Jag förstår det bara inte.

Jag ser framför mig ett ledningsmöte där de sitter och spånar idéer för hur de ska informera sina kunder om ändrade avgångstider. De sitter och smuttar på morgonkaffet och funderar så att det knakar tills någon utbrister: Jag har det! Vi skickar ett sms! Lättnaden i rummet är påtaglig, äntligen har någon levererat. Nästa knäckfråga är när de ska skicka sms:et. Det blir nästan helt tyst igen, det enda som hörs är lite sporadiskt kaffesörplande. Tills en farbror med kanellängdssmulor i mustaschen säger: jag tycker vi skickar det på måndag 11:52, det känns rätt.



Fotnot: det ska tilläggas att sms-tjänsten inte omfattar alla sträckor, så hur SJ tänker att de ska informera alla andra pendlare har jag ingen aning om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar