Idag kunde man klockan 14:16 läsa på unt.se att det var stopp i tågtrafiken. Nästan en timme senare kom sms:et från SJ...
Hej! Tidigarelagd information. Det råder för närvarande stopp i trafiken mellan Stockholm och Upplands Väsby. Trafikverket beräknar trafikstarten till 16:00. Bussar ersätter mellan Märsta och Stockholm. MVH SJ
Men vänta nu... Tidigarelagd information? Tidigare än vadå? När hade de tänkt skicka ut informationen egentligen? Att UNT kan gå ut med information om stoppet innan SJ själva tycker jag tyder på att informationen är senarelagd snarare än tidigarelagd, men det kanske bara är jag.
Att medier vet mer om förseningar än vad SJ gör är heller inte något nytt. För ett par veckor sedan kunde resenärer strandsatta på Stockholm Central vittna om hur de fick mer information genom att surfa mellan nyhetssajter på sina smartphones än vad de fick av SJ. Är inte det lite pinsamt SJ? Att man får mer information av vilken nyhetssajt som helst än vad man får direkt av er på plats, inne på Stockholm Centralstation?
Idag var det alltså samma sak. I UNT-artikeln stod det att ersättningsbussar var på väg. En resenär kommenterade artikeln och skrev att han hade frågat personalen på Stockholm C om detta. De hade inte en aning. Och de kunde heller inte svara på var (de eventuella) ersättningsbussarna går från.
Personligen har jag för övrigt bara sett en enda ersättningsbuss på fyra års pendlande. Och det lär ju inte vara för att det bara har varit problem en enda gång. Nej, jag tror att ersättningsbussar är SJ:s standardsvar - något de hänvisar till varje gång problemen ser ut att bli lite mer långvariga. Det ger sken av att de har läget under kontroll, att de tar hand om sina resenärer. Jag förundras lite över att folk fortfarande går på det. Är det bara jag som har insett att det här med ersättningsbussar är en myt?
Ursäkta att jag sitter och kommenterar gamla inlägg, men jag kan ju bara inte låta bli. I februari/mars någon gång blev jag strandad i Märsta (jag åker UL/SL visserligen, men de är precis likadana när det gäller ersättningsbussar som SJ) på grund av elfel eller liknande och det utlåvades så klart ersättningsbussar... och de kom faktiskt... efter fyra timmar i 25-gradig kyla. Tur att jag har en förstående chef.
SvaraRaderaHej igen Hedvig (jag antar att det är samma Hedvig som kommenterade ett annat inlägg)!
SvaraRaderaDu får gärna kommentera, gammalt som nytt :)
Min chef är tack och lov också förstående, annars hade det varit tufft!
Allt gott!
Eric