25 oktober 2012

Tre bättre idéer

SJ-pendlare som inte registrerar sitt månadskort i biljettautomaten på perrongen innan resan riskerar från och med den 15 november att få betala en kontrollavgift (eller böter, som det heter i folkmun) på 1200 kronor. Samtidigt slutar SJ sälja biljetter ombord på tågen.

Är inte det sjukt? Jag betalar drygt 2000 kronor varje månad för att resa så mycket jag vill mellan Stockholm och Uppsala. Men skulle jag glömma att registrera kortet i kortavläsaren innan resan får jag alltså betala ytterligare 1200 kronor? Befängt. Jag åker nästan varje dag, klart att jag ibland på någon eller några av mina hundratals resor varje år glömmer att "blippa" mitt kort. Hur uppseendeväckande fula era nya gula skyltar än är.

Jag har en bättre idé. Nej, vänta, jag har faktiskt tre bättre idéer.

1) Se till att ombordpersonalens maskiner, som de kontrollerar pendlarkorten med, faktiskt kan läsa av någon intressant information. Som t.ex. vad det är för typ av kort (månadskort i mitt fall) och när det går ut. Maskinerna borde också kunna klara av att "dra" resor från de andra korttyperna. Såå svårt kan det väl inte vara. Och så får ombordpersonalen nåt att göra, nu när de inte ska sälja biljetter längre.

2) Sätt kortavläsningsmaskiner på tågen istället för på perrongerna. Ni vet, som man gör på en massa annan kollektivtrafik. De som har ett giltigt kort men glömmer att registrera resan kan då helt enkelt göra det ombord, istället för att bestraffas med 1200 kronor i böter.

3) Behåll det nuvarande systemet där de som glömmer att registrera sin resa kan få köpa biljett ombord.

Anledningarna till införandet av kontrollavgiften, som går att läsa på vlt.se, är löjeväckande. En är, enligt Dag Rosander (presschef på SJ), att man vill föra statistik över resandet så att man kan dimensionera tågen. Jaha, så det är därför man ofta får stå upp hela vägen mellan Uppsala och Stockholm? För att ni är så bra på att dimensionera tågen? Det är väl därför det "saknas" förstaklassvagnar varje dag också - för att ni dimensionerar tågen efter passagerartillströmnigen?

Ännu löjligare blir det när Rosander förklarar varför personalen inte ska sälja biljetter ombord på tågen från och med den 15 november: "Ingen efterfrågar det längre". Jaha, men efterfrågan på att få betala 1200 kronor i böter har ökat lavinartat eller? Idiot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar