29 maj 2012

Bäst på kommunikation

På väg till jobbet imorse stannade mitt tåg tvärt, någonstans i skogen strax innan Märsta. Vi fick veta att det var strömlöst på grund av en kabelbrand hos Vattenfall. Ingen prognos. I mer än en timme stod vi där, och på grund av lite längre stopp än vanligt i Märsta och reducerad hastighet blev förseningen totalt en och en halv timme.

Först måste jag bara säga att den information man fick under stoppet faktiskt var helt OK. Det var i och för sig mycket vi vet ingenting och har inte fått någon prognos men när vi vet någonting så säger vi det till er, men mycket mer än så kan man ju inte begära. Bättre att säga så än att inte säga något alls.

Ett av högtalarutropen gav mig dock lite att fundera på:

Jaaa, och som ni märker har vi börjat rulla men vi får tyvärr räkna med reducerad hastighet då det är trångt på spåren nu till följd av det inträffade. Vi ber om ursäkt för denna fösening men tyvärr är det ju så att vi inte står för vår egen strömförsörjning. Och så vill vi passa på och påminna om att ni kan använda er av SJ:s restidsgaranti för att få lite ersättning.

Jag vet inte om jag tycker det är så synd att SJ inte står för sin egen strömförsörjning. Ska ett företag som inte kan fixa vegetarisk mat på beställning, laga stolarna i sina vagnar eller skicka sms om förseningar mer än två minuter innan berörda avgångar verkligen försöka sig på komplexa strömförsörjningsfrågor? Näh - det tycker inte jag heller. Därmed inte sagt att Vattenfall är superbra på det de gör heller, smutsigare byk får man leta efter, imho.

Sen var det ju trevligt av ombordpersonalen att påminna om restidsgarantin. De glömde dock informera om att SJ ska ändra restidsgarantin den första juni. Till det sämre, såklart. När jag skulle kolla upp hur väl detta stämmer överens med alla fina löften i det s.k. "förbättringsprogrammet" hittar jag det inte. Oväntat, eller hur? Vill minnas att det stod något om att SJ, som ett led i förbättringsprogrammet hade infört en ny, mer generös restidsgaranti. Visst, den var (lite) mer generös än den gamla - men den gamla var ju usel. Och nu försämrar man alltså restidsgarantin igen.

Jag hittar alltså inte förbättringsprogrammet. En google-sökning ger bara träffar på hemsidor och bloggar som refererar till det. En sökning på SJ:s hemsida ger noll träffar. Däremot hittar jag ett pressmeddelande där det står att SJ, för andra året i rad, har röstats fram som bäst på kommunikation i sin bransch. Helt sjukt ju, det måste vara något fel.

OK, vilka andra var med i tävlingen? Är det ett fall av att SJ får alla röster för att det knappt finns något motstånd? Vem ligger bakom rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg som har genomfört undersökningen? Hur många av de 3 300 professionella kommunikatörerna som har tillfrågats har någon koppling till SJ? Sånt här borde någon journalist gräva i. Hörru Josefsson, om du läser det här så bjuder jag på scoopet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar