6 december 2011

I väntan på en ny lokförare

Imorse hade jag ett tidigt möte så jag tog 07:11-tåget istället för det vanliga 08:11-tåget. Tur var väl det för 08:11-tåget blev inställt fick jag lära mig av ett sms som kom efter att det skulle ha gått. I vanlig ordning alltså.

På jobbet fick jag höra en historia som kanske kan förklara varför tåget blev inställt. Min kollegas hustru satt nämligen på ett tåg som helt plötsligt stannade någonstans ute på vischan mellan Uppsala och Stockholm. Man fick veta att tåget hade kört förbi två stoppsignaler och att tåget då stannar automatiskt. Inte nog med det, utan att när det här sker så ska lokföraren omedelbart tas ur tjänst. Så där står tåget mitt i ingenstans och väntar på att en ny lokförare ska komma dit för att köra tåget vidare. Det är oklart hur stor förseningen blev, jag får be min kollega kolla med sin fru...

Hur som helst ger ju den här historien upphov till en del frågor. Varför är det acceptabelt att köra förbi en stoppsignal? Vad höll lokföraren på med som gjorde att han missade två stoppsignaler? Hur tar sig en ny lokförare ut till tåget som står på spåren mitt i ingenstans? Kanske får vi svaren i morgondagens tidning. Hoppas i alla fall att lokföraren inte råkade ut för något allvarligt utan att felet kanske snarare var av teknisk karaktär.

I övrigt måste jag säga att jag är mycket nöjd med brsiten på snö hittills den här säsongen. Det gör ju att SJ och Trafikverket faktiskt funkar helt OK. Vilket i sin tur medför idétorka här på bloggen... Den riktiga prövningen kommer väl när snön ligger mer än 2 cm djup - om ni kan hålla ut till dess så ska ni nog se att det blir fart på skrivandet också!

13 kommentarer:

  1. det var inte ute "mitt i ingenstans", det var c.a 200 m norr om Stockholms Central.

    SvaraRadera
  2. Och jag har bestämt för mig att tågvärden sa EN stoppsignal. Förseningen blev ca en halvtimme.

    SvaraRadera
  3. Hur får du för dig att det är "acceptabelt att köra förbi en stoppsignal"?
    Det är intressantare att läsa kritik från en som vet nånting om det den kritiserar. Läs en bok eller en tidning eller nåt.

    SvaraRadera
  4. Som sagt... Det var inte mitt i ingenstans. Det var 200 m från stationen. Rätt märkligt att i det fallet inte bevilja undantag och låta tåget rulla in till station.

    Sannolikt missades inte två stoppsignaler - i så fall är säkerhetssystemet rejält illa däran. Mer sannolikt är att förvarningssignalen missades (varje signal signalerar även vad nästa signal visar). Missar man den är det svårt att sakta ner och man åker förbi stoppsignalen.

    SvaraRadera
  5. Du kan läsa lite mer järnvägsnörderi på Postvagnen:

    korta.nu/j103g

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Först ett kollektivt tack till alla som rett ut var den här incidenten faktiskt ägde rum. Jag fick det som sagt återberättat för mig som att det var just "mitt i ingenstans" men jag kanske missförstod min kollega. Eller så satt hans fru inte på det aktuella tåget utan på ett helt annat tåg som ändå försenades pga av det inträffade. Hur som helst, nu är det utrett. Tack för det.

    Sen var det några frågor. Jag fick det återberättat för mig som att tåget missade två stoppsignaler och därefter stannade automatiskt. Då undrade jag helt enkelt om det kan anses acceptabelt att missa en stoppsignal eftersom tåget stannade först när den hade missat två. Jag vet inte vad det är som är konstigt med den frågan? Men allt bygger som sagt på andrahandsuppgifter (eller kanske till och med tredjehandsuppgifter) om ett förlopp som det nu visar sig kanske inte stämmer. Så det är alltså mycket möjligt att det stannade direkt efter en missad stoppsignal, och inte två, jag har bara återgett vad jag själv har hört.

    Huruvida min blogg är intressant eller inte - trots att jag inte vet allt om tåg, eller varje enskild incident, lämnar jag till andra att avgöra. Jag har aldrig påstått mig veta allt om hur SJ eller Trafikverket, eller något annat för den delen, funkar. Men om du som skrev inlägg #3 inte gillar bloggen står det dig fritt att inte läsa den.

    Erik, tack för en möjlig/rimlig förklaring!

    Jan, tack för tipset om mer järnvägsnörderi! Betraktar inte riktigt mig själv som järnvägsnörd men Postvagnen tycks erbjuda en hel del intressant läsning ändå!

    Allt gott,

    Eric

    SvaraRadera
  7. Enda sättet för ett tåg att missa två stoppsignaler är om den andra signalen är så nära den första att tåget glider förbi även denna, efter att ha nödbromsats vid den första. Det räcker nämligen att passera en signal för att tåget ska nödbromsas.

    Exakt varför tåget körde förbi signalen vet jag inte, men eftersom föraren skulle tas ur tjänst så kan man anta att det var hans/hennes fel. Själv har jag kört förbi säkert tio signaler i stopp på tre år - dock var ingen passage mitt fel. Det berodde på tekniska fel eller att tågklareraren av olika anledningar "tog tillbaka" min gröna signal.

    Att föraren tas ur tjänst och inte ens får köra några meter till närmaste plattform efteråt, förstår jag kan vara irriterande men det är av goda skäl (vilket också togs upp i Postvagnen-tråden om händelsen). Dels kan man inte veta vad stoppet beror på. Är föraren sjuk eller påverkad av alkohol eller droger, så ska vederbörande förstås inte röra tåget. Dels blir man väldigt skärrad av en sådan händelse, vilket gör att man inte ska röra tåget av den anledningen.

    Järnvägen sätter alltid säkerheten främst. Ska jag ha tillstånd att passera en signal som står i stopp pga signalfel, så hjälper det inte att det är hundra mil till närmaste tåg. Samma blankett måste ändå fyllas i noggrant och innehållet ska ovillkorligt repeteras för tågklareraren. Först därefter får jag passera signalen och då med låg hastighet (max 40 km/h) fram till nästa fungerande signal. Det kan verka byråkratiskt och rentav onödigt i vissa fall, men det är också ett system som gjort att vi inte haft några allvarliga personolyckor på järnvägen i Sverige de senaste decennierna.

    Kolla gärna Postvagnen i framtiden om någonting händer på spåren! Möjligheten är stor att någon skribent tar upp ämnet där. Inte alla som deltar i diskussionerna där jobbar inom järnvägen, men kunskapen är generellt oftast god.

    SvaraRadera
  8. Precis som Jan skriver så är det möjligt för ett tåg att passera två signaler i stopp om signalerna står väldigt tätt, och om det var så att denna incident skedde 200 meter norr om Stockholm central så är det absolut inte helt omöjligt då signalerna sitter väldigt tätt just där.

    /En tågklarerare

    Ps. Måste vara lite roligt för dig Eric att din blogg uppenbarligen läses av så många järnvägsanställda.

    SvaraRadera
  9. Hej "En tågklarerare"!

    Tack för info ang. stoppsignalerna :)

    Ja, jag hade nog inte förstått att det var så många sakkunniga som följde min blogg. Kan inte vara kul att se mitt outtömliga gnäll på deras/er arbetsgivare...

    Alla verkar inte heller uppskatta att jag inte har samma kunskaper som en järnvägsanställd, utan att jag bara försöker belysa, ifrågasätta och klaga ur ett kundperspektiv :)

    Allt gott,

    Eric

    SvaraRadera
  10. Äsch, jag tycker att det är kul att läsa det du skriver - som järnvägsantälld är man van vid att alltid höra gnäll om vad vi gör, och jag tror bara att det är nyttigt för oss att höra vad resenärerna är missnöjda med. Även om det är mycket vi inte kan göra något åt pga av hårt styrda regelverk och tekniska barriärer så lär man sig alltid något! Hade vi inte tyckt att det du skriver är intressant hade vi ju aldrig läst det.

    /Tågklareraren

    SvaraRadera
  11. Nja, "gnäll" har jag inga problem med om det är välriktat och välförtjänt. Men visst blir man som järnvägsanställd något irriterad när man (som i mitt fall) hör hur folk gnäller på Skånetrafiken för att växlarna har frusit eller stationsutropen inte går att höra...

    När man då påpekar vem som de facto har ansvaret för vissa delar, så blir reaktionen oftast en av två: Antingen tackar man för infon och ändrar sin kritik (så att den riktas åt rätt håll), eller så tycker man inte att det har med saken att göra. "Jag köper en tjänst av Skånetrafiken, så det är dit jag riktar min kritik."

    Med samma logik borde man i så fall klaga hos taxibolaget för att vägarna behöver asfalteras eller hos Ica för att bananskörden inte blev så bra i år.

    Fast nu är det väl jag som järnvägsanställd som gnäller. :)

    SvaraRadera
  12. Jan,

    Vet inte vad Skånetrafiken gör men SJ tycks på senare tid ha anammat en ganska medveten strategi när det gäller att förklara vem som bär ansvar för vad. Dels hade man en ganska bra och illustrativ ledare i ombordtidningen Kupé när det var som värst i vintras. Och så tycker jag att man allt oftare hör utrop ombord där man betonar att "TRAFIKVERKET gör vad de kan..." eller "Vi avvaktar besked från POLISEN om när vi får köra vidare". Ibland blir det överdrivet så att det låter som att SJ-personalen verkligen är desperata i sina försök att "skylla ifrån sig" - vilket då framstår som tragiskomiskt - men jag utgår från att de har rätt i sak :) Jag brukar i alla fall försöka rikta mina texter mot de som bär ansvar för det jag skriver om - men det är en jungel med alla olika bolag och dotterbolag och myndigheter som alla sköter olika saker, så ibland kan det nog bli missriktat även från min sida.

    Sedan tycker jag att det är alldeles för lätt att hamna i en Trafikverket v/s Tågbolag-situation i debatten. Väldigt lite fokus hamnar på politikerna som ju har det övergripande ansvaret för hur vårt lands infrastruktur (inte) fungerar. De kommer alldeles för enkelt undan - inklusiver i den här bloggen...

    Allt gott,

    Eric

    SvaraRadera
  13. Nu blev det här ett riktigt forum. Personligen tycker också att allting har börjat handla om att skylla ifrån sig. Tycker att det är dags att alla slutar med det och tar tag i problemen istället. Trots allt hänger allting inom järnvägen ihop. Tågen sliter på järnvägen och järnvägen sliter på tågen - det är allas fel att tågen går sönder och att vi har så mycket växelfel och signalfel som vi har. Och järnvägsföretagen informerar inte Trafikverkets informatörer tillräckligt bra för att de ska kunna lämna bra information på stationerna, och Trafikverket informerar inte lokförarna tillräckligt bra så att de kan ge bra information ombord på tågen.

    Minns att SJ för ett par månader sedan bestämde att Trafikverkets informatörer inte fick berätta om en försening berodde på personalbrist. Det är bara löjligt. Det är dags att sluta med det här nu. Det är ingen jävla Brio-järnväg vi sköter.

    /Tågklareraren igen

    SvaraRadera