Äntligen satsas det lite mer på järnvägen i det här landet. Regeringen har enligt dn.se föreslagit ett tillskott om 3,6 miljarder för de två kommande åren. Därmed kommer anslaget att uppgå till sju miljarder per år för 2012 och 2013. Enligt Trafikverkets egna beräkningar behövs förvisso 8 miljarder årligen, men man får ändå säga att regeringen har tagit ett steg i rätt riktning.
Annat var det förra året. Då gjorde man en engångssatsning utöver budgeten med 800 miljoner kronor. Det låter ju fint, men då ska man komma ihåg att de året dessförinnan hade dragit ner på anslaget med 700 miljoner. "Satsningen" på 800 miljoner var alltså i praktiken 100 miljoner.
I sammanhanget kan det vara intressant att veta att när järnvägen får sju miljarder får vägarna elva miljarder. Och medan det funderas på hur i hela friden vi ska kunna rädda Saab, kvarstår det löjliga avkastningskravet på SJ. När tänker regeringen på allvar börja höja incitamenten för att åka tåg istället för bil så att vi förutom en vettig infrastrukturpolitik får en vettig klimatpolitik?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar