Lek med tanken att du kör ett tåg mellan Uppsala och Stockholm i rusningstid en tidig fredagkväll. Du vill spela dina resenärer ett ordentligt spratt och samtidigt förnedra dem en gnutta. Följande upplägg har testats i verkligheten och bevittnats av undertecknad. Såhär gör du:
1) Kör tåget till Märsta.
2) Råka ut för ett elfel "strax norr om Stockholm". Meddela resenärerna att det kan ta hur lång tid som helst. Kom ihåg att påpeka att det inte är ditt tågbolags fel, utan Trafikverkets.
Redan i det här skedet kommer några resenärer att tänka till själva - från Märsta går både bussar och pendeltåg mot Stockholm... Några kanske kliver av men de flesta sitter nog kvar.
3) Gör det därför allmänt känt genom utrop i högtalarsystemet att man faktiskt kan gå över till pendeltåget som går om ungefär en kvart. Elfelet påverkar förvisso även pendeln, så den går inte hela vägen. Men man kommer i alla fall till Solna, varifrån man kan ta buss eller tunnelbana in till Stockholm.
Nu blir det fart på folk. 90 procent av resenärerna kliver av tåget inom loppet av 90 sekunder - en ganska imponerande syn faktiskt. Från tåget ser man pendeltågsperrongen och 100-tals, kanske till och med uppåt 1000 personer försöka tränga sig på pendeltåget. De kan se fram emot trängsel, förmodligen ståplats hela vägen och en massa svett under sin relativt långsamma färd mot - just det, inte Stockholm - Solna. Det är inte ens samma stad, ifall ni inte visste det.
4) Även om de flesta har klivit av går det nog att få av några till, de veliga. Hur då? Stäng av tåget. Det blir knäpptyst och känslan av att det faktiskt kan ta hur lång tid som helst blir allt tydligare. Några till kliver nog av och lommar iväg bort mot pendeltåget.
Kvar sitter bara de som har svårt för att fatta (pga av att de inte kan svenska, är lite tröga eller både och) och tvivlarna (vi som har varit med för länge för att tro på något vi hör från SJ, oavsett om de bara förmedlar information från Trafikverket eller ej).
5) Nu är det dags för förnedringen. Fort som tusan; sätt igång tåget och se till att tågvärden blåser i sin visselpipa. En kort och så tyst vissling som möjligt duger bra, man vill ju inte att folk ska höra och börja rusa tillbaka ombord på tåget. Stäng dörrarna och börja rulla. Glid långsamt, långsamt förbi det ännu stillastående pendeltåget 50 meter till höger om dig. När de fåtal passagerare som är kvar på ditt tåg har fått en ordentlig chans att vinka till de 100-tals snopna människor du precis har lurat till att stå och svettas tillsammans i trängseln på pendeltåget kan du plocka upp farten och susa vidare mot Stockholm. Mission accomplished.
Ja, såhär gick det alltså till i fredags. SJ fick hundratals människor att lämna tåget till förmån för pendeln vid Märsta. Många fick säkert köpa biljett för SL-trafiken, SL uppskattar säkert lite extra business. Sen rullade vi som satt kvar vidare mot Stockholm, rakt framför näsan på de som hade lurats att kliva av tåget. Innan pendeltåget ens lämnade Märsta.
Vi som satt kvar blev bara 20 minuter försenade. När pendeln kom fram till Solna vet jag inte. Och hur lång tid det tog att ta sig från Solna in till stan vet jag inte heller. Jag vet bara att jag inte hade velat vara en av dem som vet.
höhö
SvaraRaderaNär elfel av typen "hela centrala Stockholm är strömlöst" uppstår så är det ganska svårt att uppskatta hur länge problemet kommer kvarstå. Att då informera om alternativa resvägar får nog anses vara korrekt. Att stänga av tåget när strömmen är borta är också nödvändigt då batterierna inte kan laddas utan ström och utan batterier startar inte tåget. Tråkigt men sant. Sedan gissar jag att så kallad "tågkö" uppstod och likaså allmänt kaos på trafikledningen, så det var nog ganska angeläget att tuffa igång så fort banan åter var farbar.
SvaraRaderaHej anonym!
SvaraRaderaTack för din kommentar. Jag tycker överlag att SJ hanterade situationen väl, men det går inte att komma ifrån att det måste ha upplvets som väldigt jobbigt för alla de hundratals människor som hade klivit av fem minuter tidigare.
Ett par förtydliganden också:
1) Felet var inte "hela Stockholm Central är strömlöst", felet var ett "elfel strax norr om Stockholm" - det är vad vi fick höra i alla fall.
2) I Märsta fanns det ström. Det fanns som sagt ström hela vägen fram till Solna. Men jag har egentligen inga synpunkter på att man stänger av tåget, jag bara säger att det är klart att folk kliver av tåget om det upplevs som helt "dött".
I övrigt håller jag med dig, både när det gäller att informera om alternativa resvägar och när det gäller att få iväg tåget så fort som möjligt.
Möjligtvis kan man tycka att det inte borde vara så svårt att ta reda på om problemet kan tänkas ta 10 minuter att åtgärda eller 10 timmar. Det är ju mest upp till Trafikverket, men jag gissar att det finns förbättringspotential för kommunikationen mellan Trafikverket och SJ också - och där har båda parter ett ansvar.
Det var länge sen men nu fick jag läsa en text som jag skratta så mycket till att jag börja gråta lite!
SvaraRaderaSjälv kör man SL+UL (upptåget) och skulle hem den kvällen... Tunnelbana hit och dit, taktiska manövrarna för att komma på ersättningsbussar som tar en vidare en liten bit och vänta på SL-pendel länge och väl i Ulriksdal tror jag det var. Och till råga på allt så finns inte något Upptåg på perrongen när man kommer dit. Jag följde med till Märsta och åkte SJ till Uppsala.
Hej Anonym!
SvaraRaderaJa, det var en dag att minnas... Det pratas fortfarande lite om den pendlardagen här på jobbet ibland :)
Allt gott,
Eric